עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

תביעת ליקויי בנייה – המדריך המלא

מה חשוב לדעת על תביעת ליקויי בנייה ?

רכישת דירה חדשה, בין אם מקבלן או מיד שנייה, היא תמיד אירוע משמח, אך בל נשכח שמדובר בעסקה גדולה ומשמעותית אשר סביר להניח שהאדם הפשוט יבצע רק מספר פעמים בודדות בימי חייו. כאשר לרכישת הדירה נלווים ליקויי בנייה, החוויה הופכת לפחות נעימה ולעיתים כרוה בסכנה. המאמר יפרט כיצד מגישים תביעת ליקויי בנייה.

רכישת דירה

בשעה טובה לאחר חיסכון של לא מעט שנים וצבירת ההון העצמי הנדרש, הצלחתם לבצע את אחת העסקאות המשמעותיות והיקרות ביותר שככל הנראה תבצעו בימי חייכם ומן הסתם נחשפתם במהלך תהליך הרכישה למושגי משכנתא למיניהם והבנתם את חשיבותו של עורך דין מקרקעין מקצועי בשלב הסופי של חתימת החוזה.

לאחר שעברנו את ההליך הבירוקרטי והדי מורכב הנלווה לתהליך רכישת הדירה, כל רצוננו הוא להיכנס לדירה בראש שקט וליהנות ממנה. אך לצערנו, ענף הנדל"ן בכלל והבנייה בפרט, אינו תמיד מתנהל באופן מקצועי ולעיתים די קרובות ניתן למצוא ליקויי בנייה קלים עד חמורים בדירה שרכשנו, בין אם היא חדשה או יד שנייה.

ליקויי בנייה

ליקויי בנייה יכולים להתבצע לאורך כל שלבי הבנייה של הדירה ואף בתהליכי שיפוץ של דירה קיימת. ברוב המקרים, מקורם של ליקויי הבנייה בכך שהקבלן המבצע מנסה לחסוך בעלויות הבנייה או השיפוץ ולעיתים אף באי מקצועיות של הקבלן ועובדיו.

ניתן לראות סוגים שונים של ליקויי בנייה, המחולקים בעיקר לקטגוריות עיקריות של ליקויי בנייה בטיחותיים ואסתטיים, אשר באים לידי ביטוי בסימני רטיבות, פגמים בריצוף (רצפות שקועות, מתנדנדות וכו'), ליקויי אינסטלציה ועוד.

הגשת תביעת ליקויי בנייה

כפי שראינו עד כה, ליקויי בנייה מביאים לידי תוצאה סופית שאינה משביעת רצון ואף מהווה סכנה בטיחותית חמורה במקרים אחרים. כפועל יוצא מכך, מידי שנה מוגשות בישראל אלפי תביעות ליקויי בנייה נגד קבלנים רבים, בהיקף של מיליוני שקלים.

הגשת תביעה באמצעות משרד עורך דין המתמחה במקרקעין בכלל ובתחום ליקויי הבנייה בפרט הינה צעד ראשון והכרחי. על פי החוק בישראל, חוק המכר קובע כי לרוכש קיימות שתי תקופות עיקריות המגנות עליו- תקופת הבדק המתחילה מרגע מסירת הדירה לקונה ועד הזמנים הקבועים בחוק בהתאם לכל תחום בנייה. ניתן, ואף מומלץ, לבצע בדיקת בדק בית, באמצעות חברת בדק בית, לפני רכישת הדירה ובכך לחסוך כאב ראש, עוגמת נפש, והוצאות מיותרות, היכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים, בגילוי מוקדם של ליקויים ותקלות.

התקופה השנייה היא תקופת האחריות הנמשכת 3 שנים מעבר לתקופת הבדק. ההבדל בין תקופת האחריות לתקופת הבדק היא שבתקופת האחריות, נטל האחריות להוכחת קיומו של הנזק, נמצא על הקונה.

מיד עם גילוי, או החשד, לליקויי בנייה, יש לפנות לעורך דין ליקויי בנייה, לבדיקת המצב ומיצוי זכויותיכם. כדאי לדעת כי בית המשפט נותן זמן לקבלן לתקן את הליקויים לפני קבלת התביעה. לכן, את הדרישות והטענות יש לשלוח בכתב לקבלן ולאחר מכן, במידה והליקויים לא תוקנו, תהיה לתביעה שלכם בסיס משפטי.

 

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button