עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

שימוש חורג בנכס מקרקעין לצורך עסקי

בכללותו, שימוש חורג בנכס נדל"ן תקף הן לבניין או קרקע, והן לדירה או בית פרטי. הגדרתו של הנכס נובעת מן האמור בתוכנית בניין העיר (העונה לשם תב"ע). כל שימוש שאיננו עונה על ההגדרות שנכתבו בתוכנית בניין העיר, הרי שמשמעו שימוש חורג החושף את בעלי הנכס להליכים משפטיים.

השימוש החורג בנכס עלול לנבוע מתוך כוונת מכוון, אך לעתים בעלי ובעלות עסקים אינם מודעים לכך שהם עורכים שימוש חורג בנכס אותו שכרו, או לחילופין עורכים שימוש חורג בנכס הנמצא תחת בעלותם.

מהו נכס המותר לשימוש?

על מנת שבעל או בעלת עסק ידעו כי הם אכן עושים שימוש נכון בנכס שברשותם, וכי ביכולתם להסב את הנכס לצורך שימוש עסקי, הרי שעליהם לבחון זאת היטב בהיתר הבנייה ובתוכנית בניין העיר, קרי התב"ע בלבד.

חשוב לציין כי תיאורו של הנכס בנסח הטאבו כחנות או דירה לשם הדוגמה, איננו מהווה ערובה לכך שניתן לעשות שימוש בנכס לצרכים מסחריים, וזהו סיווג שנועד אך ורק אל מול הרשות המוניציפלית וזאת למען הטלת מס הארנונה הנדרש.

אל לכם להסתמך על נסח הטאבו, ובבב"ע בלבד ניתן להבין את מטרתו של הנכס, ומשם גם להסיק אם אכן ניתן או לא ניתן לסטות מן התוכנית המקורית.

מהי החשיפה המשפטית של בעל עסק העושה שימוש חורג בנכס?

עבירת שימוש חורג בנכס כתובה בסעיף 204 (א) לחוק התכנון והבנייה. יתרה מזאת, החוק מבדיל בין שימוש טעון היתר לבין שימוש חורג אסור שלא הותר באופן מפורש.

אדם שחרג ביודעין עלול למצוא עצמו חשוף לקנסות כבדים ואף להליכים משפטיים שבהתאם לנסיבות אף עלולים להוביל לעונשי מאסר בפועל.

יתרה מזאת, במידה ואחד מן העובדים שבבית העסק ובו נעשה שימוש חורג, יחליט לנקוט בצעדים משפטיים, הרי שלדבר ייתכנו היבטים ביטוחים שונים שימנעו מבעל או בעלת העסק לבטח את העובדים ולהבטיח את עצמם מבחינה משפטית.

גם אם בעל העסק יפעל למגן את עצמו וייוועץ בתחילה עם עו"ד עבודה הרי שאין בכך כדי לסייע, והאפשרות היחידה העומדת מולו היא או להסב את הנכס לשימוש הנכון המותר בחוק, או לשנות את מיקומו לנכס מקרקעין העונה על המוגדר בתב"ע ושתואם את מטרותיו העסקיות.

האם ניתן לבקש לערוך שימוש חורג בנכס?

האפשרות הטובה ביותר העומדת לרשותם של בעלי עסקים העושים שימוש חורג בנכס לצרכים מסחריים הוא להגיש בקשה לקבלת היתר לשימוש חורג.

מומלץ לבחון את הדבר בקפידה יחד עם עורך דין מקרקעין המתמחה בתחום, ואשר יבחן אם אין כל סטייה משמעותית מן התב"ע המקורית. שינוי באופן מהותי יתר על המידה, סביר יהיה להניח שיידחה.

בכל שאלה והתייעצות בנושא שימוש חורג בנכס נדל"ן לצרכי מסחר, הינכם מוזמנים לפנות למשרדנו טלפונית או להשאיר פניה באתר.

 

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button