עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

שוקלים להשתמש בנכס נדלן לצרכים מסחריים – מספר דגשים

היכולת לעשות שימוש בנכס נדל"ן לצרכים מסחריים היא סוגיה משפטית מורכבת הדורשת הבנה של מגוון חוקים ותקנות. להלן נבקש להסביר את העקרונות המשפטיים העיקריים ואת הצעדים הנדרשים לצורך השימוש בנכס נדל"ן למטרות מסחריות.

מהו ייעוד הקרקע?

השימוש בנכס נדל"ן לצרכים מסחריים תלוי בייעוד הקרקע כפי שנקבע בתכנית המתאר הארצית והמחוזית.

ייעוד הקרקע מגדיר את סוג השימוש המותר בקרקע, בין אם מדובר במגורים, מסחר, תעשייה או שימושים אחרים.

במקרים בהם הקרקע מוגדרת למטרות מגורים, נדרש לבצע שינוי ייעוד כדי לאפשר שימוש מסחרי. שינוי ייעוד הקרקע מתבצע באמצעות הליך משפטי מורכב הכולל הגשת בקשה לוועדת התכנון והבנייה המקומית, אישור הוועדה המחוזית ולעיתים אף אישור הוועדה הארצית.

על-כן, במידה ואתם שוקלים לערוך שימוש מסחרי בנכס, יש לקחת בחשבון היבט שכזה ולבחון היטב אם אכן זהו הצעד הנכון שיש לעשותו, או שמא לסחור נכס נדל"ן שמיועד מראש לשימוש מסחרי.

רישוי עסקים

בטרם ניתן להתחיל להשתמש בנכס נדל"ן לצרכים מסחריים, יש צורך לקבל רישוי עסק.

רישוי עסק נדרש לכל סוגי העסקים ועשוי לכלול דרישות שונות בהתאם לסוג העסק, כגון התקנת מערכות בטיחות, קבלת אישור ממכבי האש, משרד הבריאות ועוד.

השאלה הגדולה שצריכה להישאל: איזה סוג של עסק אתם ומה הדבר מצריך. במידה ואתם עורכים תוכנית ליווי עסקי עם יועץ, מוטב יהיה שתבחנו היטב את אופן פעילות ותפעול העסק.

ובמידה וכן, מהם השלבים המשפטיים הנדרשים להפיכת נכס נדל"ן לשימוש מסחרי?

בשלב הראשון עליכם לבדוק את ייעוד הקרקע בתכניות המתאר. מידע זה ניתן להשיג בוועדות התכנון והבנייה המקומיות.

לאחר מכן יש להגיש בקשה לשינוי ייעוד הקרקע. במקרה בו הקרקע אינה מיועדת לשימוש מסחרי, יש להגיש בקשה לשינוי ייעוד הקרקע לוועדה המקומית לתכנון ובנייה. בקשה זו כוללת פרטים כגון תכנית בניין עיר, חוות דעת מהנדס וכדומה.

עתה, יש לבחון אם אכן הבקשה התקבלה או שמא יש לערוך תהליכים נוספים. לאחר אישור שינוי ייעוד הקרקע, יש לקבל אישורים מרשויות שונות, כולל מכבי האש, משרד הבריאות וכדומה, בהתאם לדרישות החוק.

השלב האחרון הוא קבלת רישוי עסק מהעירייה או מהמועצה המקומית. רישוי זה כולל בדיקות ואישורים שונים בהתאם לסוג העסק ולדרישות החוק.

התייעצו עם עורך דין נדל"ן

שימוש בנכס נדל"ן לצרכים מסחריים דורש הבנה מעמיקה של חוקים ותקנות מקומיים, הגשת בקשות ואישורים מרשויות שונות.

תהליך זה עשוי להיות מורכב וארוך, ולכן מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי מקצועי להבטחת עמידה בדרישות החוק והשלמת התהליך בהצלחה.

משרדנו מתמחה בתחום הנדל"ן ומספק מעטפת משפטית מלאה ללקוחותיו. נשמח ללוותכם בנושא ולהקנות לכם את הייעוץ המשפטי הנכון ביותר שיפעל למען האינטרס של בית העסק. בכל שאלה והתייעצות, צרו עמנו קשר טלפוני או השאירו פניה באתר.

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button