עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

קניית דירה ראשונה

איזה מס תשלמו על קניית דירה ראשונה?

בעת קניית דירה ראשונה אנו נאלצים לעמוד בעלויות שונות מלבד עלות הדירה עצמה. אחד הרכיבים המשמעותיים הוא מס הרכישה המושת על הרוכש. בדרך כלל אנחנו משלמים מיסים על רווחים, אך במקרה של מס רכישה אנחנו משלמים על הרכישה עצמה על אף שבמקרה זה לא עשינו שום רווח כספי. כיצד מס רכישה עובד, מה המדרגות השונות ובמה מיוחדת רכישת דירה ראשונה? קראו עוד במאמר זה.

 

מה זה מה רכישה?

מס רכישה הוא מס שהרוכש משלם בעת רכישת דירה וזאת בניגוד למס שבח אותו משלם הצד שמוכר את הדירה. בדומה למיסים רבים אחרים, מס הרכישה נובע מאילוצי תקציב וכן נעשה בו שימוש כדי להשפיע על שוק הדיור.

יש לשים לב כי מס רכישה דירה ראשונה שונה ממס רכישה שמשלמים משקיעים אשר בבעלותם מספר דירות. לרוכשים דירה ראשונה ישנו פטור עד תקרה מסוימת, בעוד משקיעים לא מקבלים את הפטור וצריכים לשלם מס.

 

כיצד מוגדרת דירת מגורים?

עבור רכישת דירת מגורים נקבע באופן שונה כאשר מדובר בדירת מגורים וכולל מדרגות שונות והקלות. לכן ראשית כל יש להגדיר מהי דירת מגורים.

בסעיף 9(ג) לחוק מיסוי מקרקעין, מוגדרת דירת מגורים לצורך מס רכישה כדירה המשמשת או שמיועדת לשמש כדירת מגורים. דירה זו צריכה להיות דירה שתהליך בנייתה הסתיים ומתאימה לשמש כמגורים – יש לשים לב כי גם דירה שנמצאת בתהליכי בנייה סופיים לא מוגדרת כדירת מגורים.

לכן במידה ואתם חותמים על חוזה עם קבלן בעת בניית הדירה, יש לבדוק אם יש התחייבות לסיים את בניית הדירה לפני תשלום מס הרכישה שכן אם בניית הדירה לא תסתיים תשלמו מס בדומה לרכישת קרקע – בשיעור גבוה יותר.

 

מדרגות מס רכישה דירה ראשונה

מס רכישה על קניית דירה ראשונה הינו מס פרוגרסיבי, כלומר המס מחולק למדרגות שונות כאשר ככל שהדירה עולה יותר כך שיעור המס גבוה יותר.

בינואר 2021 התעדכנו מדרגות מס הרכישה לרוכשים דירה יחידה והן רלוונטיות עד ינואר 2022. אלו הן המדרגות:

  1. על החלק בדירה עד 1,747,865 ₪ לא ישולם מס כלל
  2. על חלק העולה על 1,747,865 ₪ ועד 2,073,190 ₪ ישולם מס בשיעור של 3.5 אחוז
  3. על חלק העולה על 2,073,190 ₪ ועד 5,348,565 ₪ ישולם מס בשיעור של 5 אחוז
  4. על חלק העולה על 5,348,565 ₪ ועד 17,828,555 ₪ ישולם מס בשיעור של 8 אחוז
  5. על חלק העולה על 17,828,555 ₪ ישולם מס בשיעור של 10 אחוז

 

בהקשר של מדרגות המס יש לשים לב לשני דברים:

  • מדרגות המס מתעדכנות באופן תדיר
  • תא משפחתי נחשב כיחידה אחת, כלומר במידה ולמשל לבת זוגתך דירה בבעלותה, לא תחשב כרוכש דירה ראשונה אם תרכוש דירה נוספת.

 

חשיבות תכנון המס ברכישת דירה

יש לבדוק את מעמדכם מול רשויות המס ולתכנן את המס בהתאם. על אף שרוב האנשים משלמים מסים באופן שוטף לפי מדרגות המס ישנם חריגים, ומומלץ מאוד לבדוק את זכויותיכם. 

 

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button