עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

על הסדרת מעמד והסכם ממון עם בן/בת זוג תושב זר

על הסדרת מעמד והסכם ממון עם בן/בת זוג תושב זר

ישראלים רבים בימנו מוצאים לעתים אהבה בדרכים יוצאות דופן, אבל כשזו ניצתת בין אזרח זר לאזרח ישראלי או תושב קבע, נכנסים לתמונה עניינים פרוצדורליים שונים כמו הסדרת מעמד או הסכם ממון,  שחשוב להכיר כדי שאפשר יהיה לממש ולמסד בבוא העת את הזוגיות כחוק ולהקים בית בישראל.

החוק בישראל מסדיר את מעמדם של בני זוג זרים אשר נשואים לאזרחים ישראלים או לתושבי קבע, ומקיימים משק בית משותף, באמצעות מספר תקנות. לרוב תהליך הסדרת מעמדם של בני זוגם של תושבי קבע נמשך זמן רב יותר (כ-7 שנים) מהתהליך להסדרת המעמד של בני זוגם של אזרחים ישראלים (כ-4 שנים). הסדרת מעמדו של בן זוגו הזר של אזרח ישראלי מתחילה בקבלת אשרת עבודה מסוג B / 1 – שתקפה למשך 27 חודשים. לאחר מכן, קבלת אישור שהייה זמני, אשרה מסוג A / 5 – שתקפה למשך 4 שנים. בתום תהליך ההסדרה יקבל בן הזוג הזר מעמד של תושבי קבע, אך לא אזרחות. בעניין הסדרת מעמד בישראל עבור בן/בת זוג זר של תושב קבע, בן הזוג יוכל לקבל מעמד חוקי, גם אם השניים לא מציגים תעודת נישואין מאומתת.

מה נדרש לשם כך?

בני זוג, שאחד מהם אזרח זר, יכולים לפתוח תיק נישואין משותף כששניהם מתגוררים בארץ, או על ידי הזמנה רשמית של בן הזוג הזר שאינו שוהה בישראל. יחד עם זאת, רשות האוכלוסין מעדיפה שבן הזוג הזר יהיה מחוץ לגבולות הארץ ויקבל הזמנה רשמית. לפעמים, כאשר המדינה מגלה שקיים קשר זוגי בין אזרח זר (המבקש להיכנס לארץ ללא הזמנה), לבין אזרח ישראלי, היא עשויה לסרב לבקשתו להיכנס לארץ. אבל, כאשר שני בני הזוג נמצאים בישראל, רשות האוכלוסין לא יכולה לדרוש מבן הזוג הזר לעזוב את המדינה.

להשגת מעמד משפטי יש צורך להציג מספר מסמכים מתורגמים לעברית וחתומים על ידי נוטריון:

  • דרכון של בן הזוג הזר, בתוקף למשך שנתיים לפחות.
  • צילום תעודת הזהות הישראלית של בן הזוג אזרח ישראל.
  • מסמכים מאומתים המתייחסים לחיים המשותפים של בני הזוג, כולל תעודת נישואין, אם יש.
  • תעודת לידה של בן הזוג הזר.
  • תמונות שבהן מצולמים שני בני הזוג יחדיו, בהזדמנויות חיים שונות.
  • מכתבים מחברים או בני משפחה, המעידים שבני הזוג מקיימים בית משותף.
  • מסמכים המעידים על קיום בית משותף כמו חוזה שכירות, חשבון בנק, או רישום של בן הזוג הזר בחשבונות המס העירוניים

למה מומלץ לערוך הסכם ממון בזוגיות עם בן/בת זוג זרים?

יש הממליצים לכל הזוגות לערוך ביניהם הסכם ממון, אבל כשמדובר בזוג שאחד מהם אינו אזרח ישראלי, המצב מורכב יותר, זאת בגלל מה שנקרא בפי החוק ׳מתקל דינים׳. הכוונה היא לקושי הנוגע ליכולת של בני הזוג לבחור בערכאה השיפוטית שתדון בחלוקת הרכוש שלהם. קושי זה עלול לאלץ את בני הזוג לעבור להתגורר במדינה זרה עד לסיום משפטם. הסכם ממון מבטיח שבהתאם לחוקי המשפט הבינלאומי, הסמכות לטפל בהסכם הממון תהיה של בית המשפט הישראלי.

 

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button