עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

מהו צו ירושה ואיך למנוע סכסוכי ירושה באמצעות עורך דין?

צו ירושה והדרך למניעה סכסוכי ירושה

אחד הנושאים הכי רגישים, כואבים ומורכבים עבור משפחות רבות מאוד הוא ירושות, נושא המערב רגשות עזים, כאב על אובדן אדם יקר שהלך לעולמו וכמובן היבטים כלכליים שבהחלט יכולים לעורר אמוציות, קשיים ואפילו סכסוכים בתוך המשפחה במקרים מסוימים. אחד האלמנטים המרכזיים בחלוקת רכושו ועזבונו של אדם שנפטר הוא לא אחת צו ירושה, מסמך רשמי והליך פורמלי שיש לבצע מבחינת המדינה והיורשים בהיעדר צוואה – ביצוע נכון של ההליך וכל ההתנהלות בנושא רגיש זה, בעזרת גורם מקצועי מומחה, יכולים למנוע סכסוכי ירושה ולהפוך את התהליך כולו ליעיל, מהיר ומושכל יותר עבור כל הצדדים.

 

מה זה צו ירושה?

צו הירושה הוא לא מסמך צוואה או ירושה אשר אותו מותיר האדם שנפטר ליורשיו. למעשה זהו המקרה ההפוך. צו הירושה מונפק באופן רשמי ומחייב משפטית על ידי הרשם לענייני ירושות במשרד המשפטים במקרים בהם אדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה מוגדרת ותקפה משפטית. צו הירושה לוקח את כל יורשיו החוקיים / הרלוונטיים של הנפטר ומפרט את חלוקת עיזבונו בהתאם למפתח המוגדר בחוק ובהתאם למקרה הספציפי, באם ישנם תנאים מיוחדים ורלוונטיים.

ברוב מוחלט של המקרים, הבקשה להפקת צו הירושה מוגשת לרשם הירושות במשרד המשפטים, אך יש לציין כי גם לבתי הדין הרבניים זכות לקבוע את זכאי הירושה לפי דין ולהפיק צו ירושה – הבחירה למי לפנות היא של היורשים עצמם.

צו הירושה מפרט כאמור את היורשים החוקיים של אותו נפטר או נפטרת ספציפיים, כאשר אין צוואה תקפה שהושארה או אם הצוואה חלקית בלבד מבחינת היקף העיזבון. באופן כללי הגדרת היורשים מתבצעת לפי הוראות החוק, כאשר יש זמן מוגדר למי שיש לו השגות לגבי חלוקת העיזבון או אשר חושב שהוא גם חלק מהיורשים להביע את עמדתו ולהעביר מסמכים מתאימים. חשוב מאוד להבין כי צו ירושה רק מגדיר מי היורשים החוקיים ואת שיעורי (אחוזי) חלוקת העיזבון בין היורשים השונים – אין כל נגיעה למהות העיזבון או הנכסים המעשיים והפיננסיים אשר נכללים בו.

כך, לדוגמא, צו ירושה יכול להגדיר שהיורשים החוקיים של נפטר הם בן או בת הזוג והצאצאים, לפי מפתח חלוקה המוגדר בחוק (למשל50% לבן/בת הזוג ו-50% הנותרים המתחלקים בשווה בין כל הצאצאים).

את הבקשה לקיום צו הירושה מגישים באופן רשמי, לרוב מקוון בעזרת עורך דין ירושות, עם כל הפרטים הרלוונטיים ומסמכים חשובים והכרחיים כמו תעודת פטירה, אישור על הודעה לכל היורשים, האם ישנם יורשים שבחרו "להסתלק" מהחלק שלהם בירושה וגם ייפוי כוח עבור עורך דין צו ירושה המייצג את הצדדים. כמובן שהגשת בקשה מצריכה תשלום אגרה ממשלתית רשמית. רשם הירושות מפרסם הודעה בעיתונות בדבר הבקשה לקיום צו הירושה ויש תקופת המתנה מסוימת שאחריה הבקשה מאושרת ומופק הצו או שמתבקשים פרטים נוספים או שניתן להעביר את התיק לבית משפט לענייני משפחה עם נוצר סכסוך ירושה והוגשו התנגדויות לקיום הצו.

 

מניעת סכסוכי ירושה בעזרת עורך דין מנוסה ומומחה

סכסוכי ירושה הם מהמשברים הקשים והכואבים ביותר עבור משפחות, אירוע שיכול ממש לפרק משפחה – כאשר ברוב המקרים אין בכך צורך וניתן להימנע מהסכסוכים וההליכים המשפטיים היקרים והמכאיבים אם נעזרים בגורם מקצועי מוסמך ומנוסה.

אפילו במקרים מורכבים, עבודה צמודה עם עורך דין מומחה לענייני ירושות גם מוודא שבקשת צו הירושה מוגשת כהלכה ובהתאם לדרישות וגם יכולה לפתור ולמנוע סכסוכי ירושה ובוררויות ירושה בקרב היורשים – למשל דרך הסכמים פנימיים בין היורשים לגבי הסדרת חובות קיימים בין הצדדים, גישור ובוררות בין דרישות של יורשים וסגירת הבעיות מראש ללא הגשת התנגדויות לרשם הירושות. כמובן שאם הסכסוך מגיע לבית משפט וצו הירושה מתעכב, אז הצטיידות בשירותי עו"ד ירושות מומחה היא קריטית להצלחה ולשמירה על האינטרסים שלכם כיורשים.

 

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button