עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

למה צריך ייפוי כוח מתמשך?

בחברה מערבית, דמוקרטית, יש דגש של החוק על זכויותיו של הפרט. בעידן החדש, בו לכל אדם יש זכות על גופו ועל חייו, במסגרת הזכויות הניתנות לכל אחד, מבחינה משפטית, לכל אדם בוגר יש בכל יום את הזכות לקבל אינספור החלטות הנוגעות לחייו. הוא יחליט היכן יגור, איפה יעבוד, מה ילמד וכן הלאה. כאשר אנחנו מדברים על קטינים למשל, הרי שמטבע הדברים, הם אינם יכולים לקבל החלטות כאלו לבדם, לכן, הם זוכים להגנה משפטית בדמות אפוטרופוס בוגר המקבל עליהם אחריות מלאה. בדרך כלל אלו יהיו ההורים של הקטין או מי מקרובי המשפחה במידה וההורים לא נמצאים בתמונה חלילה. אבל, מה עושים כאשר אדם כבר לא יכול להחליט על חייו, בין אם משום שנפגע בתאונה קשה, בין אם חלה במחלה אשר מובילה גם לאובדן זיכרון או לפגיעה בנפש? במקרים כאלו אנחנו צריכים ייפוי כוח מתמשך. מה זה אומר בדיוק? הישארו איתנו עוד כמה דקות.

מה ההבדל בין אפוטרופסות ובין ייפוי כוח

מבחינה משפטית, אפוטרופוס הוא מי שמבחינה משפטית, מקבל את הכוח לקבל החלטות על אדם אחר. למשל, לצורך ההמחשה, אם אדם מבוגר חלה בדמציה והוא לא יכול לקבל החלטות שונות בנוגע לסוג הטיפול אותו יקבל, מקום מגוריו וכן הלאה, משום שהוא כבר לא יכול לתקשר את צרכיו עם הסביבה הקרובה, בית המשפט יכול לקבוע כי אחד מילדיו יוכר בתור האפוטרופוס הרישמי שלו. כלומר, הילד ידרש לבחור את מקום מגוריו של האב, להחליט החלטות שונות בנוגע לטיפול בו וכן הלאה. עד לפני זמן לא רב, התפיסה של המחוקק הייתה כי המדינה צריכה להגן על אותם אנשים אשר אינם יכולים עוד לדאוג לעצמם. אבל, מתוך ניסיון לאפשר לכל אחד להגן על זכויותיו בפני החוק, בשנת 2016 התקבל תיקון לחוק האפוטרופסות אשר קובע כי לכל אחד ואחת תהיה הזכות לקבוע מיופה כוח מטעמו. כלומר, ייפוי כוח מתמשך, הוא מסמך משפטי, אשר דרכו יכול אותו אזרח לקבוע מי יהיה האדם אשר יהפוך לאפוטרופוס הרישמי שלו והוא אף יכול לקבוע במסמך כללים מסוימים, אותם ידרש האפוטרופוס העתידי לכבד במידת הצורך. מסמך המגדיר ייפוי כוח מתמשך, אפשר לקבוע מה יעשה ברכושו של אדם לאחר מותו, היכן הוא יתגורר במידה ומחלתו תחמיר, האם בבית או בדיור מוגן למשל וכן הלאה.

איך החוק מגן על ניצול לרעה של התיקון לסעיף

על פניו, הרעיון בבסיס יפוי כוח מתמשך נהדר. לא רק שכל אחד יהיה רשאי לבחור מי יקבל החלטות בעניינו בעת הצורך ,הרי שאת תהליך החתימה על המסמך לא צריך לעשות בבית משפט, אלא אפשר לנהל אותו בליווי של עורך דין מוסמך. כך, בניגוד לבחירה של אפוטרופוס בפני שופטים, מה שיכול לערוך זמן רב, כאן, מדובר על תהליך פשוט באופן יחסי.

אבל, הרי שאנחנו רוצים להבטיח כמובן, כי לא יהיה מי שינצל לרעה את התיקון לסעיף וישפיע על מי שלא בריא בנפשו, לקבל החלטות כאלו ואחרות בניגוד לרצונו ובניגוד לטובתו האישית. לכן, המדינה קבעה בחוק כי רק עורך דין בעל תעודה מתאימה, יהיה רשאי ללוות תהליך רגיש כל כך. במהלך הפגישות עם עורך הדין, על בעל המקצוע להתרשם כי החתימה על ההסכם מבוססת על רצונו האישי של אותו אדם ללא השפעות זרות.

מעבר לכך, עורך הדין יבטיח כי התהליך ייעשה באופן מקצועי וכי המסמכים יופקדו אצל האפוטרופוס הכללי עם החתימה על אותם המסמכים. חשוב לזכור, אם לא תפקידו את המסמכים בידי האפוטרופוס הכללי, הרי שלא יהיה תוקף להסכם.

תמיד טוב להכין תרופה למכה

אף אחד לא אוהב לחשוב על סוף החיים ועל המשמעויות של מחלה קשה. אבל יש רגעים בהם עלינו להביט על המציאות באומץ ולקבל החלטות קשות. חשוב לצאת לדרך מוקדם מאשר מאוחר, שכן איש מאיתנו לא יודע מה צופן לנו העתיד. אם תרצו לברר פרטים נוספים על ייפוי כוח מתמשך, תוכלו לפנות לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות, בכל שעה.

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button