עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

כל מה שצריך לדעת על מכירת דירה

מכירת דירה היא תהליך מורכב. יש הרבה היבטים שצריך להביא בחשבון, והיבט המס הוא אחד החשובים שבהם. אם עדיין לא התנסיתם במכירת דירה, מומלץ שלא תתמודדו עם זה לבד. יש אנשי מקצוע רבים שיכולים להושיט לכם עזרה, ובהם עורכי דין, רואי חשבון וסוכני נדל"ן. כדי למכור את הדירה בקלות ובמהירות, לעמוד בדרישות החוק, לשלם את המיסים שחלים עליכם וליהנות משקט נפשי בתהליך, אתם צריכים אנשי מקצוע לצידכם. בשביל זה הם שם. אז לפני שאתם מתמודדים עם השמאות, חוזה המכר ומס שבח, הינה כל מה שצריך לדעת על מכירת דירה.

כך תהיו פרקטיים בתהליך מכירת הדירה

אז איך מוכרים דירה ביעילות? ראשית, חשוב להבהיר שמחיר הנכס לא צריך להיות נמוך משווי השוק שלו. יש שיטות שונות לקבוע את מחיר הנכס למשל שמאות, ולא כדאי לוותר עליה. עם זאת, מדובר בהליך יקר מאוד שיכול להגיע גם לאלפי שקלים, ולכן הרבה נמנעים ממנו. דרך חלופית היא בדיקת נכסים דומים באזור הנכס בפלטפורמות נדל"ן מוכרות והערכת שוויים. שנית, חשוב לזכור שייתכנו הוצאות נוספות  בתהליך המכירה. כדאי לפנות לייעוץ משפטי כדי להבין באילו הוצאות מדובר. למשל המוכר עלול להתנגד למחירי השוק ולהציע הצעה נמוכה, ויהיה צורך לנהל משא ומתן. כמו כן, עליכם לציין בחוזה את מצב הנכס. חשוב להיות כנים ולא לטעון טענות שווא כיוון שהמוכר עצמו עלול לחשוף בעיות בנכס ולתבוע אתכם. זה רלוונטי במיוחד אם אתם מוכרים נכס ישן מאוד. ולבסוף, יש לוודא שתשלומי ההחזר על המשכנתה החדשה שלכם מסונכרנים עם התשלומים של הקונה בחוזה המכר. כך תהיו בטוחים שיש לכם כסף לרכוש נכס חדש ולעמוד בתשלומי המשכנתה.

להתמודד עם היבטי המיסוי בתהליך המכירה

היבטי המיסוי בתהליך מכירת הדירה אינם מורכבים וכוללים רק היטל השבחה ומס שבח.

  • היטל השבחה הוא חיוב שחל על מי שקיבל היתר להרחבת הנכס. כיוון שהרחבת הנכס מוסיפה ערך לנכס, המוכר חייב לשלם את ההיטל בעבור הערך שנוסף. בין שמדובר בבית צמוד קרקע ובין שמדובר בדירה בבניין רב־קומות עם זכות בנייה על הגג, הבעלים יחויב בשיעור הגבוה יותר של היטל השה שהוא חמישים אחוזים מעלות ההשבחה. חשוב לציין שאפשר לערער על השומה שנשלחה למוכר, וייתכן מאוד שהערעור יתקבל. במקרה זה המוכר יחויב בהיטל השבחה בשיעור נמוך. מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה במקרקעין כדי לבדוק את נכונות היטל ההשבחה וכדי להגיש עליו ערעור.
  • מס שבח הוא מס על מכירת דירה. הוא חל על מכירת נכס מקרקעין. חישוב שיעור המס תלוי בכמה גורמים – בכסף שקיבל המוכר בעבור הנכס, במחיר הקנייה של הנכס, בהשבחה שנעשתה במהלך השנים בנכס ובפחת שחל בו. שיעור מס שבח הוא 25 אחוזים מהרווח, ומדובר בהוצאה גובהה מאוד. עם זאת, לא תמיד צריך לשלם מס שבח בתהליך המכירה. אם המוכר עתיד להפסיד כסף במכירה, הוא לא יידרש לשלם מס שבח כיוון שאין לו רווחים. כמו כן, אפשר לקבל פטור מתשלום מס שבח בתנאים מסוימים. מוכרים דירה? שאלו עורך דין או רואה חשבון אם תנאי הפטור ממס שבח חלים עליכם.

למכור דירה בראש שקט

מכירת דירה היא תהליך מורכב, והמיסוי הוא חלק חשוב ובלתי נפרד ממנו. כדי להבין את היבטי המיסוי וכדי למכור את הדירה בראש שקט כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים ולהבטיח תהליך מכירה חלק.

 

 

 

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button