עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

חוזה מכר מקרקעין

נקודות חשובות שצריך לדעת על חוזה מכר מקרקעין

חוזה מכר מקרקעין הינו מסמך חוזי חשוב מאד ומשמעותי למי שמוכר נכס, ונחתם בין הצד שמוכר את הנכס לבין הצד שקונה את הנכס.
כשמדובר בתחום הנדל״ן, נכסים ומקרקעין, מדובר על סכומי כסף בלתי מבוטלים וההשלכות הכלכליות הכרוכות בכך הינן עצומות. בין שאר התהליכים המורכבים אותם עוברים המוכרים והקונים של המקרקעין, עליהם לחתום על חוזים מסוגים שונים אשר בהם יש היבטים משפטיים חשובים העומדים לצידם של שני הצדדים ובכך מגינים עליהם משפטית וחוקית בפני סיכונים שעלולים לקרות בדרך.

בחוזה מכר מקרקעין ישנם עקרונות אשר מתורגמים לסעיפים המנוסחים עבור 2 הצדדים המעורבים בחוזה, ומכיל התניות משפטיות ואף מסחריות שונות שבעזרתן ניתן לבצע את עסקת המקרקעין כראוי.

חלק מהחוזה הזה גם כולל חתימה על מסמך זכרון דברים, אשר חוקית דינו הוא כתוקף חוזה לכל דבר ולרוב הוא גם מלווה בעורכי דין העוסקים בתחום הנדל״ן, בעיקר לצורך התנהלות נכונה ונטולת סיכונים לשני הצדדים ע״י אכיפת חוזה מכר מקרקעין.

חוזה מכר מקרקעין

בחירת הליווי המתאים

מאחר וכאמור קודם, לעסקאות בתחום הנדל״ן וחתימה על חוזה מכר מקרקעין עלולות להיות השלכות גדולות ואף מרחיקות לכת, ראוי להתייחס לנושא ברצינות המירבית ולהתנהל בזהירות רבה, כאשר הפגיעה הפוטנציאל היא גם ברמה הכלכלית וגם ברמה המשפטית.

לצורך כך כדאי ואף מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקרקעין מומחה בתחום הנדל״ן והמקרקעין.
בעזרת עבודתו הצמודה וליווי של עו״ד, תוכלו יחדיו לבחון היטב את חוזה מכר המקרקעין שעילו אתם עתידים לחתום, להעלות הסתייגויות על הכתב ולבדוק באדיקות נקודות חשובות נוספות כמו:

חוזה מכר מקרקעין – זיהוי החותם

בין אם מדובר במי שקונה את הנכס או במי שמוכר אותו, מאד חשוב לוודא ולאשש שאכן מי שמולכם הינו בעל הנכס או לחלופין מי שהזדהה כקונה, על פי זהותו האמיתי, כאשר ישנו שימוש סביר בפרטים המזהים של כל אחד מהצדדים בדיוק לצרכים אלו, עקב הסיכון הכרוך בהתחזות. מה שקורה במקרים כמו החשש להתחזות, עורך הדין עתיד לבצע מהלך של ביטול חוזה מכר המקרקעין בכדי לא לסכן את הלקוח.

בדיקת זכויות כל הצדדים המעורבים

כשמדובר על זכויות, מדובר על בדיקת רישום נסח הטאבו, משכונים וכדומה.  בין התיר ניתן לבדוק חובות קודמים הרשומים על הנכס, רישומי משכנתא, שיעבודים, עיקולים, חוזה שכירות באם ישנם שוכרים בדירה בזמן רכישתה ועוד.
נסח טאבו לדוגמא ניתן להזמין בפשטות ברחבי הרשת אונליין וגם בעזרת עורך הדין, כאשר כך ניתן יהיה לראות במסמך באופן חוקי למי שייך הנכס, ופרטים נוספים כמו מספרי גוש חלקה.

מצב הנכס

לפני חתימה על חוזה מכר מקרקעין חשוב גם לבדוק את מצב הנכס עצמו, בייחוד כשמדובר ברכישת נכס שהוא יד שנייה ולא חדש מקבלן, למרות שבשני המקרים כדאי לבדוק דברים כמו פגמים וליקויים גלויים בדירה כמו רטיבות, רצפות רופפות, סדקים וליקויי בנייה. ליקויים נסתרים כמו נקודות חשמל מקצרות, מערכת הביוב או הגז. וכמו כן בדיקת נושאים כמו חריגות בנייה או קיימות צו הריסה לנכס, מה שבדרך כלל בידי העירייה בה הוא נמצא.

ראוי לבדוק היטב את או בכדי לא לקבל הפתעות לאחר החתימה על חוזה מכר מקרקעין.

סעיפים חשובים

כדאי להיוועץ עם עורך הדין שלכם לגבי הסעיפים הקריטיים ביותר והימצאותם בחוזה מכר מקרקעין, לצד הסעיפים הסטנדרטיים.

חשוב שתעלו נקודות לנוסח סעיפים כמו סעיף המדבר על נקודות המס הכרוכות והאחריות עליהן,
כמו כן סעיף הפרה אשר יתעד בחוזה מה קורה במדויק כאשר מי מהצדדים מפר את אחד הסעיפים, כמו האפשרות של ביטול חוזה מכר מקרקעין לאלתר.

בעת הפגישה עם עו״ד בנושא של ביטול החוזה, כדאי שהמשרד יהיה מצוייד בציוד המשרדי המתאים לצורך השמדת החוזה לאלתר, כמו מגרסה לדוגמא.

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button