עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

הונאות נדל"ן בשכירות מוגנת – מה לשון החוק?

הונאות נדל"ן בשכירות מוגנת

דמי מפתח היוו בעבר הזדמנות לעולים חדשים ליהנות מדיור בר-השגה תמורת סכום סמלי בכל חודש, מה שהיווה פרצה עבור הונאות נדל"ן בשכירות מוגנת שרווחות עד היום. למרות שדמי מפתח כבר אינם רלוונטיים כיום, ישנם כאלו שמבקשים לנצל את החוק הישן, ואכן עושים זאת. כדי להגן על עצמכם מפני תרמיות בשכירות מוגנת, חשוב שתכירו את לשון החוק ומה ניתן לעשות כדי להתגונן מהמצב.

דמי מפתח במאה ה-21

דמי מפתח הוא מונח שנטבע בשנות ה-50 של המאה הקודמת כאשר היה גל של עולים חדשים למדינה הצעירה שלנו. עבור כמה מאות בודדות של שקלים בחודש, עולים חדשים יכלו לשכור דירות היכן שרצו, ועל פי חוק – אותם עולים נמצאים בשכירות מוגנת עד היום. פירוש הדבר הוא שאותם עולים חדשים, שנמצאים כיום בשנות הזהב לחייהם, עדיין משלמים סכומים נמוכים שנשמעים דמיוניים שאינם תואמים למצב בשוק.

כדי לבאר מי זכאי לשכור דירה תחת דמי מפתח, החוק בנושא הבהיר מי יכול לאכלס דירות בסכומים הללו:

  • מי שאכלס את הנכס לפני שנות ה-40 של המאה הקודמת
  • מי שנכנס לנכס לאחר התאריך 8.1968, בתנאי שבחוזהו צוין שהוא במעמד של דייר קביל בשכירות מוגנת
  • מי שנכנס לנכס לפני התאריך 8.1968 ולא נכתב בחוזה כי חוק זה אינו מתקיים לגביו

הונאות נדל"ן בשכירות מוגנת: ניצול הפרצות בחוק

כפי שניתן לראות, דמי מפתח נועדו להגן על דיירים שנכנסו לנכסים לאחר קום המדינה, אך סעיפים מסוימים בחוק שכירות מוגנת מנוצלים על ידי אנשים שמסרבים לפנות נכסי דמי מפתח או כאלו שמסרבים לשלם שכר דירה בהתאם לשוק כיום.

לפי חוק שכירות מוגנת, במקרים שבהם דייר של דירה בדמי שכירות נפטר ויש לו קרובי משפחה בדרגה ראשונה (צאצאים ישירים, בני/בנות זוג) שחיו בדירה במשך 6 חודשים לפחות, התנאים של החוזה הראשוני עוברים אליהם. כלומר, אותם קרובי משפחה זכאים לחיות בדירה בדמי מפתח.

כיצד למנוע הונאות שכירות מוגנת?

בעלי נכסים רבים סופגים הפסדים בגלל הניצול של דמי מפתח, אך יש דרך לפתור את הבעיה הזו תוך עמידה בחוק. אנשים רבים שבבעלותם נכסים שמנוצלים בדמי מפתח שוכרים את שירותיו של משרד חקירות שיבחן האם הדיירים שמסרבים לפנות נכסים עומדים בתנאים של החוק. משרד חקירות יכול להפריך את הזכות לדמי מפתח ולהביא לפינוי מן הנכס בהוראת בית משפט ובליווי של עו"ד מקצועי אם יוכיחו את אחד מהמצבים הבאים:

  • החזקת נכס נוסף – אם לשוכר העתידי יש נכנס נוסף המשמש אותו למגורים, הוא אינו זכאי לדמי מפתח
  • מגורים לפרק זמן הנקבע על פי חוק – כאמור, על מנת שצאצאים, בני זוג או אפוטרופוסים יוכלו להיכנס לנכס בשכירות מוגנת, עליהם לגור בו חצי שנה לפחות עם השוכר המקורי. במקרים רבים אותם תובעים מציגים מצג שווא של מגורים בלי לגור בפועל בנכס – מה שמביא עילה לביטול חוזה דמי מפתח

תרמיות דמי מפתח הן נפוצות כיום, גם עשרות שנים לאחר שנחקקו חוקים בנושא שהיו רלוונטיים לזמנים עברו. שחרור מחוזה של דמי מפתח עשוי להיות קשה ללא ליווי משפטי או הוכחות על תרמית, ולכן חשוב שיהיה לצידכם עו"ד נדל"ן מקצועי, וכן משרד חקירות, שיוכלו להפריך את הטענות של אלו הטוענים לדמי מפתח לנכס שלכם, ולהחזיר את הכוח והנכס שלכם לידיכם.

נכתב בשיתוף ליאור אייזינגר חקירות פרטיות

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button