עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

גילוי מרצון – מה, מתי ולמה?

גילוי מרצון – מה זה אומר?

ישראלים רבים, שלא ידעו כלל שהם מעלימים מס עקב שינויים תכופים בנהלים ובתקנות, נהנו בשנים עברו מנוהל "גילוי מרצון" מיוחד שהנהיגה רשות המיסים בכדי לחשוף כספים ו/או נכסים שלא דווחו ולשלם עליהם את המס הנדרש.

נוהל זה התקיים במשך כמה שנים והופסק לאחרונה כאשר כעת עולים דיבורים עליו שוב כדרך למלא את קופת המדינה במיסים נוספים לאחר שנת הקורונה וההוצאות הכבדות שהביאה עימה על המדינה. חשוב לומר כי במסגרת הנוהל, אין מדובר בכספים שהושגו על ידי פעילות עבריינית ולא חוקית אלא אך ורק בנכסים והכנסות ממקורות חוקיים שלא דווחו כלל מסיבה כזו או אחרת, בין אם שילוב של מחדלים אישיים בדיווח או חוסר ידיעה של אזרחים ולכן המדינה מוכנה "להעלים עין" בתמורה לכספים שיושלמו לה כמיסים.

"גילוי מרצון" – השנים האחרונות

הנוהל החל למעשה בשנת 2003 לאחר שהתברר כי בגלל שינויים בחוקי המס, ישראלים רבים לא ידעו כלל שהם מעלימים מס ולא מדווחים על הכנסות משום שכך היה נהוג עד אז. המדינה אפשרה להם לפנות מרצונם החופשי לדווח על כך ולשלם את המיסים שהם חייבים. בתמורה פטרה אותם מעונשים ומהליכים פליליים והרוויחה כספים רבים לקופת המדינה. הנוהל התקיים כמה פעמים בעבר וכעת חושבים שוב על התועלת הרבה שלו בכך שהוא יכניס כספים רבים לקופת המדינה על ידי ישראלים שרוצים לדווח על ההכנסות שלהם ולשלם מיסים שנמנעו מלשלם עד כה. נוהל זה היה קיים כאמור על פי חוק מצד רשות המיסים בשנים האחרונות במתכונות שונות (הליך אנונימי, מקוצר וכו'), הופסק למעשה רשמית בתחילת שנת 2020 וכעת כאמור עולים שוב הקולות לחדש את האפשרות לגילוי מרצון לנכסים והכנסות גם בשנת 2021 כאשר גורמים מקצועיים רבים בתחום מנסים לקדם את המהלך שוב אל מול הרשויות.

למה גילוי מרצון הוא בעצם כדאי?

גילוי מרצון שנעשה ללא חקירה גלויה או סמויה ומאפשרת לנישום לפנות מיוזמתו לרשויות המס מהווה פעולה שמכשירה כספים רבים וגם מעניקה לאנשים שלוות נפש לגבי עתידם. היתרון הגדול הוא שהכספים הופכים להיות חוקיים ואפשר להכניס אותם לארץ (אם היו בחו"ל) או לדווח על הנכסים והכספים ולהרוויח מהם בצורה חוקית מבלי להסתיר הכנסות ולחשוש כל הזמן מאפשרות של גילוי מפתיע ולא צפוי. כמו כן, במסגרת הנוהל לא אמור להיפתח כנגד הנישום הליכים פליליים והוא יוכל "לישון בשקט" ללא חשש כי ייתפס בשל עבירת מס. בסופו של ההליך, הנישום ישלם את המיסים שהוא חייב למדינה וכך יפתח דף חלק לגמרי בהנהלת החשבונות וברישום נכסים מבלי לחשוש מחקירה סמויה של רשויות המס בשום שלב.

ומה יוצא למדינה מכך?

המדינה זכתה למיליארדים רבים של הכנסות בשנים שבהן הפעילה את נוהל גילוי מרצון ולכן זה כדאי לה, זאת למרות שהיא מוותרת על העמדה לדין ועל הפללה של מי שלא דיווח לה קודם.

חשוב לזכור, למהלך זה ישנם שני תנאים מרכזיים–

  1. התנאי הראשון הוא שכל הכסף מקורו אך ורק בפעילות חוקית ולא פלילית כך שאי אפשר להלבין כספים מסחר בנשים / בנשק / בסמים למשל.
  2. התנאי השני הוא שהגילוי מגיע ביוזמתכם ולא לאחר שנודע לכם על חקירה נגדכם, גלויה או סמויה.

מומלץ מאוד שבהליכים אלה ייצג אתכם עורך דין מנוסה ומיומן שיוכל לנהל את ההליך עבורכם בצורה המיטבית, למנוע מכם הפללה ולהביא אתכם לדף חלק, חדש ונקי אל מול הרשויות.

 

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button