עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

כיצד הכי נכון לפצל דירה שניתנה בירושה בין אחים?

השאלה הזו מעסיקה אנשים רבים בשנים האחרונות, בעיקר עם השינויים שחלים על מיסוי דירות ועם השינוי התכוף בעליית הערך של נדל"ן. אם ירשתם דירה ואתם מתלבטים איך כדאי לפצל אותה- חשוב שתקראו את המאמר הזה.

לשאלה "איך לפצל דירה שהתקבלה בירושה?" יש הרבה תשובות אפשריות, והתשובה הנכונה ביותר תלויה במצב שאתם נמצאים בו. כך למשל: האם יש בבעלותכם דירה? מה המצב הנוכחי של הנכס? כמה יורשים מתחלקים בדירה? מה מצב היחסים ביניהם? ועוד. יוצגו פה מגוון אפשרויות, אך על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה לענייני ירושה, שיבחן את הנתונים ויסייע לכם לקבל את ההחלטה לפי תמונת המצב שלכם.

איך מתקבלת דירה בירושה?

דירה ניתן לרשת באחד משני המקרים הבאים: המקרה הראשון הוא אם היא ניתנה לכם במסגרת צוואה שנכתבה על ידי המנוח. בדרך כלל בצוואה יש הנחיות ברורות לאופן חלוקת הרכוש- נכסים, רכוש וכספים וכך אופן החלוקה ברור. האפשרות השנייה היא באמצעות צו ירושה שנכנס לפעולה במידה ואין צוואה. במקרה של צו ירושה כל אחד מהנכסים מתחלק באופן שווה בין כל היורשים.

לעיתים קרובות בחשיבה על יורשים חושבים על ילדיו של הנפטר, אך שימו לב שמקרים מסוימים מדובר בבני זוג (גם אם לא היו נשואים אלא במעמד של ידועים בציבור), אחים וילדים. לכן, חשוב להבין את אופן חלוקת הירושה, בעיקר כשהיא מתקיימת לפי חלוקה של עיזבון ולא צוואה.

מס שבח- מה זה אומר?

מס שבח הוא מס שמשולם בעת מכירת נכס נדל"ני והעברת הבעלות. מס השבח מחושב לפי ההפרש בין השווי של הנכס בעת הרכישה לשווי שלו בעת המכירה. חוק מיסוי מקרקעין פוטר ממס שבח דירות שהן דירה יחידה לבעליהן, כמו כן, ישנו פטור ממס שבח לדירה שהתקבלה בירושה.

 מה האפשרויות שקיימות בשטח

עכשיו אחרי שסקרנו את נתוני הבסיס, נעבור להבין מה האפשרויות שעומדות לפניכם. אין פה אפשרות אחת שעולה על האחרת באופן אובייקטיבי- הבחירה צריכה להסתמך על נתוני הבסיס של כלל היורשים ועל השילוב במערכת היחסים ביניהם.

השכרת הדירה

במקרה כזה אתם נשארים בעלי נכס נדל"ני, ומרוויחים עליה משכירות חודשית. עם זאת, צריך לקחת בחשבון חלוקה גם באחריות על הדירה- מי מקיים את הקשר מול השוכרים? איך בוחרים אותם? מי מטפל בתקלות? לאן נכנסת הגבייה? ועוד. חשוב לסכם מראש את כל הפרטים ולהגדיר מי אחראי למה. ככל שתיאום הציפיות יהיה מפורט, ורצוי אף כתוב, הוא ימנע מחלוקות בהמשך.

כמו כן, לעיתים מתגלעים סכסוכים ומחלוקות שלא ניתן לפתור כבר בשלב תיאום הציפיות, ואז מבינים היורשים כי זהו פתרון שפחות מתאים להם. בשלב זה חשוב להתייעץ עם איש מקצוע שיציג בפניכם את כלל האפשרויות וההשלכות שלהן, על מנת שתוכלו לקבל החלטה נכונה.

העברת הדירה לבעלות אחד מהיורשים

במקרה זה אחד היורשים קונה את החלקים האחרים בדירה מהאחרים. הדבר נחשב לעסקת מקרקעין וכרוך במס. במקרה כזה שאר היורשים מרוויחים הכנסה מיידית מנכס, ואחד מהם נשאר עם נכס בבעלותו. אפשרות זו יכולה להתאים בעיקר כאשר רק אחד מהיורשים הוא בעל ממון מספיק לרכישת הדירה, והשאר לא מעוניינים להשאיר אותה בבעלותם.

מכירת הדירה

במקרה שיש מחלוקות בין היורשים ואף אחד מהם לא מעוניין או לא מסוגל לקנות את חלקו בדירה- לפעמים הבחירה הפשוטה ביותר היא להציע אותה למכירה בשוק החופשי. במקרה הזה כולם מרוויחים הכנסה מיידית ממכירת הנכס.

 

לסיכום, עיסוק בדירה שהתקבלה בירושה כאשר יש יותר מיורש אחד היא לא עסק פשוט. תצטרכו לשאול את עצמכם מספר שאלות על מנת לקבל החלטה משותפת שתתאים לכם. גם לאחר קבלת ההחלטה, חשוב להישאר גמישים מחשבתית ולהבין שלעיתים מה שמדברים עליו בעל פה, פחות מתאים כשמגיעים הלכה למעשה לביצוע בשטח. לכן, מומלץ להיעזר בעורך דין שילווה אתכם בתהליך קבלת ההחלטות והביצוע שלהן, ויוכל לייעץ לכם איך למצות את זכויותיכם באופן המיטבי. עורך דין ידע גם להוביל את השיח באופן שיתן מענה על חילוקי הדעות וההתלבטויות, זאת מתוך ניסיונו המקצועי ויכולותיו הבין אישיות.

 

 

 

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button