עמית דביר משרד עורכי דין ונוטריון
עורך דין מקרקעין | עורך דין נדל"ן
לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

ייפוי כוח מתמשך - מה מטרתו ומתי מומלץ להשתמש בו?

ייפוי כוח מתמשך מטרתו להעניק לאנשים אשר סובלים ממוגבלות כלשהי (כגון נכות או מחלה), את האפשרות לבחור את זהות האדם שיקבל את ההחלטות במקומם (במידה והוא בעצמו כבר לא מסוגל לעשות זאת). כלומר, אותו אדם שיקבל את ייפוי הכוח המתמשך, יהיה זה אחראי על ניהול ענייניו השונים של בעל המוגבלות, בו ברגע שבעל המוגבלות בעצמו לא יוכל עוד לקבל החלטות בעצמו מתוקף מוגבלותו הרפואית.

אפוטרופסות מול ייפוי הכוח המתמשך

ברובד הפשוט ביותר, חתימה על ייפוי כוח מתמשך מעבירה למעשה את האחריות בעניין קבלת החלטות שונות באורך של אדם מסוים חייו (אשר נוגעות לכל צרכי הפרטיים), לידי אדם אחר. המטרה בעברת הסמכויות הנ"ל היא לקבוע מראש (טרם האדם מאבד את צלילותו ושיקול הדעת), לקבוע מי יהיה זה שיקבל לידיו את האחריות והסמכויות לניהול חיוו האישיים, בעת הצורך.

למעשה ברגע שאדם את צלילותו ואת יכולת קבלת ההחלטות העצמית (מכל סיבה שהיא, וברוב המקרים מדובר בזקנה), הוא בפועל כבר לא יכול להחליט מי הוא היה רוצה שינהל את חיוו האישיים והפרטיים. מצב שכזה עלול לגרום למינוי אפוטרופוס כלשהו וזה כבר מתבצע לפי הדין, וממש לא בהכרח בהתאם להעדפותיו של האדם שכבר איבד את הצלילות שלו ואת קבלת החלטותיו. לכן, כל עניין ייפוי הכוח המתמשך, הוא למנוע מצב שכזה ולקבל את ההחלטה בעודו צלול ובעל יכולת הכרעה – לקבוע מי וכיצד היה רוצה שינהל את חיוו בהמשך (במידה וכבר לא יוכל לעשות זאת בעצמו).

ייפוי כוח מתמשך

מהן הסמכויות שמעניק ייפוי מסוג זה?

היתרון הגדול של ייפוי הכוח המתמשך הוא הענקת מסכות נרחבת עבור אותו אדם שמקבל אותה, אך כל זאת נקבע על פיו רצונותיו האישיים וקבלת החלטה מודעת ושקולה – על ידי אותו גורם שמעניק את ייפוי הכוח. כמו כן ניתן להגביל את הסמכויות השונות ולקבוע בדיוק עד היכן מגיעות אותן הסמכויות שהוגדרו.

הסמכויות השונות עשויות להיות במגוון רחב של נושאים, כגון נושאים רפואיים ואופן קבלת טיפול רפואי, עניינים אישיים חברתיים, גופניים וכדומה. כמו כן נושאים בתחום הכספי, ניהול הכנסים וחשבונות הבנק ועוד. למעשה את כל התחומים החשובים לאדם שיעניק את ייפוי הכוח, חשוב לגבות במסמך משפטי ברור שלא ישאיר "קצוות פתוחים" לסברות ופרצות. שימוש בגורם מקצועי מלווה מקל ומסייע להבנת משמעויות החתימה ומאפשר לאותם אנשים לחוש ביטחון ורוגע.

מי יכול לקבל ייפוי כוח מתמשך?

בניגוד לאפוטרופסות מלאה, ייפוי הכוח המתמשך יכול להינתן לכמה אנשים במקביל, כאשר כל גורם יכול לקבל חלק שונה בקבלת ההחלטות ומיופה כוח לנושא ספציפי. כמובן שכל זאת לפי בחירתו של מייפה הכוח אשר מחליט לפצל את הענקת הסמכויות. כלומר גורם אחד יכול לטפל בנושאים הכלכליים, בעוד גורם אחר יטפל בנושאים הרפואיים. הכל כאמור לפי החלטת מייפה הכוח ולפי מה שהוא חושב לנכון שיהיה הטוב ביותר עבורו.

לקבלת שיחת ייעוץ חינם
03-7790040
או באמצעות הטופס הבא
Call Now Button